GDZES en Connekt als expert aanwezig bij DHL Mediatour

Afgelopen week organiseerde de internationale pakkettengigant DHL een mediatour om journalisten van diverse Europese kranten en vakbladen in contact te brengen met de laatste ontwikkelingen in de stadslogistiek. De stad staat steeds meer onder druk en vervoersbewegingen spelen, zoals bekend, daarin een grote rol. De groeiende druk heeft een navenant effect op de publieke belangstelling voor het thema, reden genoeg voor de afgevaardigden van de pers om aanwezig te zijn en bijgepraat te worden.

Programmamanager en expert Herman Wagter was er namens de Green Deal en Connekt bij om enkele grote ontwikkelingen te schetsen. Om te beginnen: het definiëren van wat er nou echt onder druk staat in onze steden. In het kort zidhl_amsterdam-0383jn dat zaken die steeds schaarser worden, maar geen monetaire waarde (kunnen) vertegenwoordigen, zoals schone lucht, rust, leefruimte en veiligheid. Tegelijk groeit de behoefte aan bevoorrading, bezorging en service. Onze economie zit op dit moment in wat omschreven kan worden als een testfase: veel innovaties en technieken bewegen tegelijk en naast elkaar richting het doel van de leefbare en levende stad. Dit zit hem soms in voertuigen, soms in samenwerking en vaak ook in de interactie met de gebruiker. De ‘handling’ en succesvolle aflevering van pakketjes is namelijk vaak een flessenhals, met veel opstopping en extra verkeer tot gevolg.

Apps als Confy proberen dit probleem op te lossen, door een informele infrastructuur van bezorgadressen te bouwen. Veel webshops, denk aan PicNic, proberen al nauwere afstemming met hun klanten over bezorgtijdstippen te vinden. Ironisch genoeg kan juist een groeiend volume ervoor zorgen dat dit soort structuren eerder rendabel worden, waardoor het stadsverkeer gestroomlijnd wordt. De journalisten die aanwezig waren vonden dit alles uiteraard interessant, wat weer bewijst dat steeds meer gevraagd zal worden van de inventiviteit van ons netwerk.

Log in with your credentials

Forgot your details?