Stop & Drop Utrecht

Beschrijving

Foto's

Stop & Drop houdt in dat in de binnenstad van Utrecht laad- en losplekken gerealiseerd met elektrische aansluiting. Hier kunnen leveranciers van de lokale horeca hun vrachtwagen parkeren en aansluiten, zodat de vrachtwagen zuinig en schoon gekoeld wordt. Anders wordt dit door een koelmotor in de vrachtwagen gedaan.

Dit is dus schoner, en het garandeert een plek voor de vrachtwagens waardoor deze minder rond hoeven te rijden en op straat stilstaan. Tijdens een pilotfase van 3 maanden wordt met BT-apparatuur gemeten of en hoe lang de vrachtwagens op deze plekken staan om het effect in kaart te brengen.

Interview met initiatief / betrokken wethouders

Website en links

Hartje Utrecht telt zo’n 550 horecabedrijven en een groot winkelgebied. Ondernemers die vrijwel dagelijks (tot wel 3x per dag!) bevoorraad moeten worden. Dit vrachtverkeer legt een zware druk op de verkeersaders in de stad, zeker aangezien vanaf 11.30 uur vele straten autovrij zijn en de klus dan geklaard moet zijn. In dit project wordt gekeken hoe er met ‘hubs’ of ‘Stop & drops’ gewerkt kan worden om de binnenstad te ontzien.

De gemeente heeft met 3 grote horecagroothandels een concept ontwikkeld waarbij op 2 nog te bepalen plaatsen in het centrum koelwagens voor langere tijd kunnen parkeren (liefst inpandig). Dankzij de aangelegde stroomvoorziening blijft de temperatuur in de koelwagens gewaarborgd, terwijl met rolcontainers of kleine elektrische karretjes de voorraad bij diverse horecagelegenheden afgeleverd wordt. Bijkomend voordeel: elektrische karretjes mogen ook na 11.30 uur gebruik maken van de straten. Zo wordt de druk op de ochtendspits nog meer verlicht.

Voor de non-food sector in het centrum zijn één of meerdere afleverlocaties voor goederen een goed alternatief. Vanuit deze hub kunnen vervolgens de winkels met elektrische karretjes bevoorraad worden. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de ‘Stop & drop’-punten en de hubs gecombineerd worden, al zal dit afhankelijk zijn van de beschikbare locaties. Voor de hubs geldt uiteraard dat transporteurs niet alleen voor 11.30 uur hun goederen kunnen leveren, maar de hele dag door.

Voordelen
• Drastische vermindering van het vrachtverkeer in de binnenstad
• Hele dag door distributie aan winkels mogelijk
• Betere spreiding in tijd van het overige vrachtverkeer
• Minder vrachtverkeer tijdens de drukke ochtendspits

Betrokken partijen

Gemeente Utrecht

Bedrijfsleven

Log in with your credentials

Forgot your details?